15 Disember 2015

Ke Korea Selatan pula pada bulan hadapan!


InshaALLAH selepas ke korea selatan akhir bulan April hingga awal bulan Mei, saya akan lebih menumpukan terhadap keluarga, pekerjaan, pekerja-pekerja, dan menaik taraf ke motosikal 600cc. Ini bermakna, saya akan menghadkan pengembaraan ke luar negara.

Nak ke korea selatan, persediaan kenalah ada seperti passport masih sah, lokasi kedai-kedai makanan yang mesra Muslim, ubat-ubatan seperti "muscle relaxant" & "pain killer" kerana badan serta kaki yang kerap sakit apabila berjalan jauh, pakaian, cuaca, pembelajaran bahasa korea, aktiviti-aktiviti yang hendak dilakukan, pengangkutan awam, dan sebagainya.

Hari pertama, saya akan mendarat di seoul & hari terakhir, penerbangan saya akan berlepas dari Busan. Hotel sudahpun ditempah, sebelum ini saya lebih memilih penginapan yang murah & kali ini saya menumpukan penginapan yang mendapat ulasan-ulasan yabg baik dari pelanggan-pelanggan booking.com. setakat ini, penginapan yang saya paling berpuas hati adalah di Greenhouse hostel di Nanning, Guangxi, China kerana tilam yang amat selesa, pemandangan yang menghadap sungai Nanning, turun sahaja dari hotel terdapat "bus stand", dan staff hotel yang membantu saya menulis nota untuk membeli tiket bas ke guilin.

Jadi, persediaan rapi memang perlu namun kita kenalah bersedia, jangan berputus asa serta bertawakkal bagi perkara-perkara yang kita tak jangka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan