15 Disember 2015

Dah sampai ke Tokyo, tapi nak makan apa?

PERINGATAN: Jangan sudah sampai ke sesuatu destinasi yang berlainan bahasa & agama baru terhegeh-hegeh nak cari makanan yang halal.

Kali ini saya ke Tokyo pada bulan 10, 2015 yang lepas. Niat saya nak makan makanan Jepun yang dimasak oleh warga Jepun. Sushi? Dengarnya mahal. Makanan yang halal pun mahal-mahal berikutan kos yang empunya kedai sahaja yang tahu mengapa harganya mahal.

1. UNATOTO/ 宇奈とと
Unadon / Nasi semangkuk dengan belut berharga 500 yen yang dinikmati di Unatoto berdekatan dengan stesen Kita-senju.

Saya telah membuat kajian demi kajian, ini di antara kedai makan yang saya syorkan di sana.
Bagi mereka yang boleh makan belut (geli ke? belut di sini rasa macam ikan keli) http://www.unatoto.com/?page_id=90&lang=en

menu pun ada, http://www.unatoto.com/?page_id=29&lang=en
bagi siapa-siapa yang rajin seperti saya, boleh sahaja "copy & paste" di aplikasi OneNote.
tapi paling senang, amalkan "cari kedai yang bergambar" supaya nanti bila pelayan datang, anda cuma tunjuk sahaja gambar.
ini dia menu bergambar di Unatoto! tak faham, tunjuk sahaja. tengok, semuanya belut.


siapa yang memang pandai guna "offline maps" (seperti aplikasi Android, boleh komen di bawah sekiranya mahukan tunjuk ajar)



2. TENYA/天丼てんや
Menu makanan ada di dalam bahasa Inggeris, https://www.tenya.co.jp/english/menu/menu/
Tapi dengarnya, kedai sebegini menggunakan mesin untuk membuat pesanan & sebab itu saya "copy paste" gambar ke aplikasi OneNote supaya mudah berurusan dengan pekerja di kedai makan.

Memang merupakan prinsip & juga amalan saya untuk membuat peta. (Seperti biasa, bagi mereka yang memerlukan tunjuk ajar jadi silalah komen di bawah.)
PERINGATAN: saya tak pernah ke kedai makan Tenya pun. Cuma selalu buat persiapan & juga, bila terbaca maklumat kandungan bahan-bahan digunakan, mereka ada peringatkan ada sebahagian (bukan semua) menu yang mengandungi babi https://www.tenya.co.jp/pdf/allergen.pdf
Kalau anda pergi ke sana, cuma cakap, "buta ganai, dore?" (tanpa bagi, mana?)

3. KAMEYA/かめや
Kedai ini merupakan di antara salah satu kedai makan soba/udon yang beroperasi 24 jam di Shinjuku & juga termurah di Tokyo.
Anda boleh ke blog ini, http://travelling.allrite.at/2015/02/staying-soba-in-omoide-yokocho.html
Bagi siapa-siapa yang tahu nak pesan, sila ke sini http://www.shinjuku-omoide.com/kameya/menu.html . seperti biasa, "copy & paste" ke OneNote atau Google Keep.

Saya ke sini hanya sekali sahaja berikutan Kino yang belanja makan, jadi Kino yang membuat pesanan. tapi saya yang syorkan Kino ke sini untuk bersarapan (nak bermegah ni, Kino yang orang Jepun pun tak tahu kedai ni)

Tapi masa makan, orang sebelah saya memesan, "zaru soba, kudasai" (mohon, zaru soba 1).
Ataupun, tunjuk pada nota di OneNote atau Google Keep anda.

PERINGATAN: Semasa menunggu kaunter jualan "Keikyu Pass" dibuka, saya bersembang-sembang dengan seorang penumpang yang menaiki kapal terbang yang sama. Orangnya comel, muka macam sepupu saya yang tinggal di Ipoh (punah hajat hendak berangan-berangan jodoh dengan siswa di Jepun (T.T) ) & pemakaiannya yang bertudung labuh serta berjubah pun sama!! Katanya, udon & soba menggunakan sup pati ikan (tapi masa di Kasukabe, Saitama. kedai soba di sana menggunakan sup pati itik bagi makanan tertentu) manakala ramen rata-rata sup pati babi, ayam dsb. walau bagaimanapun, berhati-hatilah di mana-mana jua.
Restoran Tomoeya yang menghidangkan soba dengan sup pati itik. Malangnya mereka cuti pada hari Rabu, Kimi (bukan Hakimi, namanya Kimiko) mesti marah setelah penat & berjalan jauh bertanya pada seorang kakak dekat Lala Garden.

4. Makan Onigiri
Nak onigiri murah-murah, dalam sekitar 100 yen (tak termasuk 8% GST di Jepun), rajin-rajinlah cari kedai serbaneka 24 jam 100 yen.

Amalkan ayat-ayat di bawah:
"sakana, dore?" - ikan, mana? (sambil-sambil tunjuk onigiri)
"sarmon, dore?" - "ikan salmon, mana?"
"konbu, dore?" - "rumpai laut, mana? (saya syorkan onigiri konbu/rumpai laut berkicap. Sedap!)
"buta ga nai, dore?" - "tanpa babi, mana?" (ini bagi mereka yang nak cuba-cuba termakan ayam goreng/karage yang haram, sebab darurat)

Ini onigiri dengan isi sayur serta bijan. Kimi kata, "this is good for you". Kimi ini kuat "membebel" (geram dengan dia).


5. Bawa makanan dari Tanah Air tercinta.
Saya suka makanan berat-berat, jadi beli kurma & sup ayam & daging di dalam tin keluaran ADABI.
Nak panaskan, guna kaedah dengan merendam tin dalam air panas.
Buat masa ini, saya tak gemar makan mee segera apabila berjalan-jalan.

Jug plastik dengan penutup hijau muda ini saya gunakan untuk memanaskan sup ayam dalam tin dengan air panas, sambil menonton rancangan kanak-kanak diacara oleh Momoiro Clover Z di pagi hari. Cuba bayangkan suatu ketika dahulu negara kita ada kumpulan Feminin & Elite, mungkin kita yang kanak-kanak ketika itu bangun pagi awal nak tengok rancangan diacarakan mereka.


Sama seperti ke Kyoto pada bulan Ramadhan 2014. Ramadhan maksudnya panas, hangat dalam Bahasa Melayu. Ini ALLAH nak uji kita supaya bersyukur tinggal di Malaysia sebab masa ke sana pada musim panas yang sangat-sangat panas. Masa menikmati sup ayam dalam tin dengan cicah roti, teringat masakan Bonda di kampu..... di bandar.
sebenarnya masa beli tiket, saya tak jangka bulan tersebut musim panas. (T.T)

Beringatlah wahai manusia, matawang Ringgit Malaysia jatuh. Dulu 1000yen=RM30.00, masa tukar di pengurup wang berlesen harga belian 1000yen=RM38.50 (hari itu sahaja naik sangat, ini ujian dari ALLAH maka redhalah. tapi dalam hati tak habis-habis saya mengutuk pengurup kedai tersebut.). Ini nak beri peringatan, lain kali ikut naik turun matawang!
-----------
AlhamduLILLAH, syukur setelah sekian lama (berlengah sebenarnya) niat hendak menerbitkan blog berkesampaian juga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan