03 April 2016

Tukaran mata wang

Salah satu kesilapan saya pada tahun lepas adalah pembelian mata wang jepun, yen.

Sewaktu membelinya, pengurup wang menjual 1000yen sebanyak rm38.50! Sebelum ini pada tahun 2014, 1000yen lebih kurang rm30 sahaja! Jadi saya hanya membeli yen sebanyak rm2000 & kerana itu, saya cuma berbelanja lebih kurang rm947 semasa di jepun.

Kali ini, saya tidak tergesa-gesa membeli won korea berikutan perbandingan dari bulan Disember 2014 sehingga april 2015 dengan merujuk Bank Negara. Maklumat ini lebih diyakini berbanding Google.

Sekarang ini ada aplikasi Currenseek, lagi mudah membandingkannya dengan pengurup-pengurup mata wang yang berdaftar dengannya. Tapi agak tak munasabah kerana pernah terlihat ada pengurup di KLIA jual dengan harga murah.

Sekiranya anda mahu ke sesuatu destinasi, lebih baik merancang bila dan berapa banyak hendak membelinya.

Adakah saya akan membuat tukaran rm2500 ke won korea 0.3387=rm100 sekarang? Buat masa ini saya cuma tunggu & lihat sama ada boleh beli won korea 0.30=rm100.

Ps: saya inshaALLAH takkan ke pengurup wang berlesen yang terletak di KTM Klang lagi kerana layanan diberikan.

Ps2: saya masih menyimpan lagi baki wang yen jepun & tunggu masa yang sesuai untuk menjualnya, ala ala pelabur "forex".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan